O OTPORU
„Kada budete u stanju da stavite svoju ruku tamo gde se ona već
nalazi, vi ćete ući u carstvo mog oca "
Ljudi su tokom svog života
uglavnom učeni da se opiru negativnim sadržajima i da teže pozitivnim, odnosno
da iz svoje svesti potisnu i otklone ono što ih trenutno uznemirava i stvara
problem.
Način takvog odnosa prema
nepoželjnim iskustvima mi smo preuzeli kako od strane roditelja, tako i od
strane škole, prijatelja, autoriteta i postao je nešto što mi radimo po
automatizmu, svaki put kada se suočimo sa nečim što nam stvara problem.
Kako je Frojd rekao mi
funkcionišemo po princupu bola i zadovoljstva i stalno želimo da doživljavamo
zadovoljstvo, a po svaku cenu da izbegnemo bol.
„Otpor možemo definisati
kao napor da se porekne, potisne ili ne dozvoli neko ispoljenje u telu i
svesti“ Slavinski
Ili kako je Buda rekao „
Ti postaješ ono čemu se opireš“, jer otpor prema nepoželjnim stanjima izaziva
istrajavanje tog problema.
„Otpor
pojačava nepoželjno stanje i dovodi do njegovog istrajavanja, dok prihvatanje
nepoželjnog stanja, a posebno njegova dramatizacija, slabi nepoželjno stanje i
olakšava njegovo uklanjanje.“ Slavinski
U prilog svemu navedenom,
možemo spomenuti EKSPERIMENT BELOG
MEDVEDA,
psihologa Danijela Wegnera, koji je bio inspirisan citatom Fjodora Dostojevskog,
„Dajte sebi ovakav zadatak:da ne mislite o belom medvedu i primetićete da će ta
prokleta misao da vam se javlja iz minuta u minut“. Danijel Wegner je prilikom
eksperimenta, tražio od učesnika da misle o čemu god hoće osim o belom medvedu,
a da kada god bi im se javila misao ili slika belog medveda, trebalo je da
stisnu zvonce, koje je iz tog razloga zvonilo jako često i to je sve dovelo do
zaključka da pokušaj da se potisne i odbaci određena misao uzrokuje njeno
daleko češće javljanje nego inače.
Nasuprot
svemu tome, jedini pravi način da izađemo na kraj sa nekim problemom je da
prihvatimo nepoželjno stanje bez otpora, kao i da čak uložimo svestan napor da
to nepoželjno stanje doživimo što je jače moguće, da tom nepoželjnom stanju
dodamo svoju energiju i time ga učinimo još jačim. Na primer ako osećamo strah
treba svesno da ga osetimo što jače možemo ili ako osećamo određenu telesnu
senzaciju treba da svesno udjemo u taj osećaj i dopustimo sebi da taj osećaj
doživimo najače moguće.
Tu se ustvari radi o
postupku koji se u psihologiji zove paradoksalna intencija, koju koriste neke
psihoterapijske prakse.
Termin paradoksalna
intencija prvi je upotrebio Viktor Frankl, tvorac logoterapije, a sličan način
suočavanja sa nepoželjnim stanjima poznat je i od Gurdjijeva pod nazivom „Prvi
svesni šok“.
„Umesto da pokušavate da
silom uklonite neko nepoželjno stanje i da mu se odupirete, treba da mu svesno
dodate energiju, da ga osetite što je jače i potpunije moguće“ Gurđijev
Ovakav postupak se u
psihoterapiji naziva preplavljivanje, a ovakav način paradoksalne intencije
koristio je i tvorac Transakcione analize Erik Bern, a takođe je poznat i pod
terminom „Zakon Obrnutog napora“
Zaključak
je sledeći ako u nekoj situaciji čovek oseća strah ili
drugu nepoželjnu emociju ili stanje, koje se javlja protiv njegove volje,
umesto da se tom stanju opire i bori sa njim, pokušavajući da ga izbegne,
treba da uloži napor da ga svesno i namerno što jače oseti, na taj način,
ukoliko se čovek ne opire, to stanje počinje da slabi i polako nestaje, jer mu
nije data dodatna energija koja bi ga održavala u životu.
Napisala Ana Milićević, procesor
Dubokog Peata.
Коментари
Постави коментар